Profesjonalna fotografia ślubna, dziecięca, okolicznościowa, reklamowa oraz produktowa Sosnowiec, Katowice, Czeladź, Chorzów, Bytom, Będzin, Tarnowskie Góry, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice, Tychy, Dąbrowa Górnicza

Idź do spisu treści

Menu główne

Wolsztyn

Portfolio > Reportaże > Parowozownie

O Parowozowni

W roku 2003 spółka PKP CARGO S.A. przejęła Parowozownię Wolsztyn oraz skanseny w Chabówce i Kościerzynie. Wraz z przejętymi obiektami, w których zlokalizowane były skanseny spółka przejęła również zabytkowy tabor i inne eksponaty. Od tego czasu dokonano kilkunastu napraw rewizyjnych i głównych parowozów, odbudowano składy wagonów historycznych i odrestaurowano dużą ilość maszyn i urządzeń oraz innych eksponatów kolejowych. Stałe prowadzenie napraw parowozów umożliwia, szczególnie w Wolsztynie, zatrudnienie ich przy obsłudze planowych pasażerskich pociągów rozkładowych, a także do obsługi pociągów retro. PKP CARGO S.A. stale poszerza ofertę usług między innymi organizując na terenie parowozowni i skansenów imprezy dla turystów z Polski, Europy, USA, Japonii zainteresowanych techniką parowozową a także przejazdy okolicznościowe taborem historycznym. Dzięki temu możemy cieszyć oko podczas takich pokazów jak ten organizowany w Wolsztynie.

Krótka charakterystyka parowozowni i skansenu trakcji parowej w Wolsztynie

Lokomotywy czynne

Ok1-359 z roku 1917 – najstarszy w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi, Pm36-2 z 1937 roku ("Piękna Helena") - najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, Ok22-31 pierwszy polski parowóz osobowy z roku 1929, Tr5-65 produkcji niemieckiej z roku 1921, Pt47 - dwa takie parowozy konstrukcji powojennej przeznaczone dla obsługi ruchu pospiesznego oraz parowozy osobowe serii Ol49 obsługują ruch rozkładowych pociągów pasażerskich.

Najciekawsze eksponaty

Ponad 20 różnych eksponatów, w tym parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej serii: Ty1, Ty2, Ty3, Ty42, Ty43, Ty5 oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957 produkcji zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia dwanaście dwu - i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 – 1930 oraz różnego rodzaju tabor specjalny – pług odśnieżny z 1883 r, parowóz bezogniowy z 1912 r.
, dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 r.

Infrastruktura

8-stanowiskowa zabytkowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, nadal używane od co najmniej pół wieku maszyny i urządzenia, muzeum - historia węzła i parowozowni Wolsztyn. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 r.

Trasy kolejowe

Z Wolsztyna wychodzi kilka linii kolejowych w 5 różnych kierunkach. Są to trasy do Zbąszynka, Leszna i Poznania oraz linie z ruchem zawieszonych do Konotopu (Nowej Soli) i Kargowej (Sulechowa). Wszystkie z nich przedstawiają wartość historyczną. Można tam podziwiać dawną pruską architekturę małych dworców zachowanych w stanie oryginalnym od 100 lat. Także pozostałe obiekty jak: mosty, wiadukty, semafory, nastawnie to wiekowe kilkudziesięcioletnie urządzenia.


Źródło:

www.parowozowniawolsztyn.p

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego